Baka med mindre socker

Att baka är något som de allra flesta älskar att göra. Ibland kan det dock vara bra att tänka lite på sockermängden i bakverken. Vill du baka bakverk med mindre socker? Då ska du läsa tipsen i denna text. Här får du nämligen ett par exempel på hur du skulle kunna baka lite mer hälsosamma bakverk.

Använd sötningsmedel

Om du vill dra ner på sockret riktigt mycket i din bakning, ska du använda dig av sötning som till exempel fibersirap. Fibersirap är ett bra exempel på ett flytande sötningsmedel. Detta kan användas i allt från småkakor till hemmagjorda barer. Du skulle även kunna använda lite på din frukostyoghurt. Ännu en fördel med fibersirap är att den innehåller en hel del fibrer.

Det finns dock många fler sötningsprodukter än fibersirap. Det finns faktiskt sötning som imiterar farinsocker, strösocker och florsocker. De många olika alternativen gör det lättare för dig att baka bakverk som påminner mycket om de vanliga med socker i.

Vissa sötningsmedel, som till exempel sötningar som är gjorda på stevia, kan ha en speciell eftersmak. Vissa människor tycker inte om denna smak och undviker därför sötningsmedel, då de tror att alla sötningsmedel smakar likadant. Så är det dock inte alls. Vissa sötningar smakar nästan likadant som socker. Om du inte tycker om ett specifikt sötningsmedel, ska du definitivt testa fler. Det finns säkert ett alternativ som passar din smak och bakning.

Du kan läsa mer om fibersirap och andra sötningsprodukter på https://www.easis.se/.

Baka med frukt och bär

I vissa fall passar sötning som fibersirap inte riktigt in i ett bakverk. Vissa vill helst inte använda sig av sötningsmedel alls. Om du inte vill använda dig av sötning som till exempel fibersirap, skulle du kunna söta dina bakverk med lite frukt eller bär i stället. Frukt och bär innehåller fruktos, som också är en typ av socker. Om du kan acceptera lite fruktsocker och att dina bakverk inte blir helt sockerfria, skulle detta kunna vara ett bra alternativ till sötningsmedel eller vanligt raffinerat socker.

Olika frukter innehåller olika mängd socker. Vissa frukter och bär luras lite och smakar sötare än de egentligen är. Ett exempel på detta är jordgubbar. Frukter som till exempel bananer, äpplen och päron är fantastiska i bakverk. De ger inte bara sötma till dina bakverk, utan även en hel del smak.

Använd mörk choklad i stället för mjölkchoklad

Älskar du choklad? Det är du absolut inte ensam om. Mjölkchoklad är en av de mest populära varianterna av choklad på marknaden. Tyvärr innehåller denna typ av choklad större mängder socker. Om du vill kunna baka med choklad, ska du antingen använda dig av ren kakao, eller av mörk choklad. Välj en mörk choklad med minst 60% kakao. Ju högre kakaohalt, desto mindre socker innehåller chokladen. Mörk choklad med över 80% kakao kan dock smaka ganska beskt. Därför passar den såklart inte allas smak. Hitta den mörka choklad som passar din egen smak, och använd dig av den i din bakning. Om du vill få till lite extra sötma i dina bakverk, skulle du till exempel kunna ha i lite fibersirap i degen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.